Er zijn heel veel testen op de markt die je  kunt gebruiken om de communicatie te ontwikkelen, veelal komt het neer op communicatiestijlen inzichtelijk maken via een rapport of assessment. De ene methodiek zoomt meer in op bijvoorbeeld drijfveren, de andere op kleuren enzovoort. Allemaal waardevol, naar mijn mening, als ze ingezet worden daar waar ze het verschil maken.

Ik heb zelf gekozen om te werken met DISC

ik zet DISC in voor mijn communicatietrainingen met teams of individuele coaching. Toen ik zelfstandig communicatietrainer werd, was voor mij de keus snel gemaakt. Ik wilde deze test ook aanbieden aan mijn klanten, voor individuele coaching en zeker voor teamcoaching (weet dat DISC nog veel meer toepassingsmogelijkheden heeft, zie hiervoor www.discfactor.nl).

Waarom heb ik deze keuze gemaakt?

Het model zorgt ervoor dat je binnen no-time zelf inzicht krijgt in jouw communicatiestijl, die van de ander en waarom het conflicteert of juist aanvult. Dat fascineert me iedere keer  opnieuw, het maakt complexe materie helder. Dat sluit aan bij mijn visie: in communicatie is het belangrijk  eerst stil te staan bij jouw eigen manier van communiceren en dit model werkt hierin enorm versnellend.

9_web

De reacties die ik krijg zijn onder andere:

  • “ongelooflijk, na zo’n kleine inspanning zoveel informatie”,
  • “ik weet nu beter waar mijn valkuilen liggen en waarom”,
  • “nu snap ik waarom ik zo fijn kan samenwerken met mijn collega, onze stijlen zijn gelijk”,
  • “eindelijk heeft de allergie een naam!”

Een andere niet onbelangrijke reden waarom DISC ook mijn voorkeur heeft, is dat het voor iedereen toegankelijk is. Geen ingewikkelde rapporten of boekwerken. De inspanning om tot een rapport te komen is minimaal, het effect is maximaal omdat het rapport to the point is en gericht op inzicht en actie. Ik merk dat door het inzetten van DISC, mensen en daardoor teams grote sprongen maken in de samenwerking.Dat is goed voor de medewerker, de klant en het bedrijf. Klanten zijn meer dan tevreden over de investering die het vraagt in tijd en geld, omdat het op meerdere vlakken rendement geeft. Zoals ik mijn verhaal begon, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Graag ga ik met u in gesprek om te kijken of dit voor u een route is die passend is bij uw vraag op communicatiegebied.

DISC

DISC bevordert open communicatie, versterkt relaties en vergroot persoonlijke effectiviteit!

Het DISC model brengt voorkeursgedrag en -communicatie in kaart. Hiermee kun je je eigen voorkeuren in verschillende omgevingen in beeld brengen en ook die van anderen. Hierdoor begrijp je (beter) wat jezelf en anderen motiveert en waarom jij en anderen bepaalde keuzes maken en voorkeuren hebben.

De letters DISC staan voor:

D = Daadkrachtig, Direct
Hoe je omgaat en reageert op problemen en uitdagingen
Snelle acties en taakgericht

I = Interactief, Inspirerend
Hoe je anderen beweegt en overhaalt tot jouw standpunt
Snelle acties en mensgericht

S = Stabiel, Sociaal
Hoe je omgaat met en reageert op veranderingen in jouw omgeving
Rustige benadering en mensgericht

C = Conformerend, Consciëntieus
Hoe je reageert op en omgaat met details, gestelde regels en procedures
Rustige benadering en taakgericht

Het begrijpen van de 4 persoonlijkheidsstijlen helpt je om beter te communiceren, conflicten te voorkomen of te verminderen, de verschillen in anderen te waarderen, vertrouwen te winnen en anderen positief te beïnvloeden.

SOCIALMEDIA:

EMAIL:
enith@krachtigverbinden.nl

TELEFOON:
0683642375

AANGESLOTEN BIJ: